Kari Leinonen Omien aivojen käyttöä ei (onneksi) vielä ole kielletty lailla

Varoitus yrittäjille – valelaskun oikaisu maksaa 25 € minuutti

Taas nousi vi..tuskäyrä punaiselle, joten oli pakko kirjoittaa.

Tässä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka käytännössä tässä maassa yrittäjien oikeudet ovat minimaaliset, mutta velvollisuudet maksimaaliset. Kukaan ei tunnu osaavan pitää yrittäjien puolta, kaikki vaan haluavat oman osansa yrittäjien rahoista.

Yrittäjiä on jo pitkän aikaan yritetty huijata aiheettomilla laskuilla. Nyt Suomen Yrittäjien Yrittäjäsanomissa on uutinen, jonka mukaan Suomen Rekisteripalvelu Oy on keksinyt uuden tavan saada rahaa minimaalisella työllä ja liikkumalla laillisuuden rajamailla. He lähettävät aiheettoman laskun ja houkuttelevat yrittäjän soittamaan 25 € minuutissa maksavaan palvelunumeroon. Eräs yrittäjä kertoo saaneensa yli 600 euron puhelinlaskun Suomen Rekisteripalvelu Oy:ltä.

Itselläni on myös huonoja kokemuksia näistä hakemisto- ja rekisteripalveluista. Yritykseni oli monta vuotta sitten koemielessä yhden vuoden ajan erään rekisteripalvelun asiakkaana. Sopimus oli määräaikainen, joka myös luki sopimuspapereissa. Pari vuotta sopimuskauden jälkeen, alkuvuodesta, yrityksen myyjä soittaa ja sanoo haluavansa tarkistaa ovatko yritykseni yhteystiedot vielä voimassa. Sanoin, että voihan ne tarkistaa, mutta mitään maksullista palvelua en aio ottaa, koska en kokenut saavani vastinetta rahoille. Tähän myyjä sanoi, että minun on pakko maksaa vielä yksi vuosi, koska sopimus olisi pitänyt irtisanoa edellisen vuoden puolella. En voinut kiistää puhelimessa tätä suoralta kädeltä vaan esitin epäilyksen, että sopimus ei olisi voimassa. Myyjä kertoi laskun tulevan viikon sisällä.

Käytin pari tuntia omaa aikaa etsiessäni sopimuspaperin arkistoista. Niinhän se oli kuten muistin: sopimus oli määräaikainen enkä ollut uusinut sitä pariin vuoteen. Lähetin vihaisen emailin yrityksen toimitusjohtajalle, jossa kerroin heidän yrittävän laskuttaa minua ilman sopimusperustetta. Luulen, että suurin vaikutus oli loppukaneetilla: ”Jos vielä joudun käyttämään aikaani tämän asian parissa, laskutan 100 € jokaiselta alkavalta tunnilta”. Tämän jälkeen ei ole firmasta kuulunut mitään.

 

P.S. Valitettavasti en voi vastata kommentteihin kuin vasta myöhemmin illalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Jos suinkin on mahdollista, niin kannattaa lopettaa tai muuttaa ulkomaille yrittämään.

Janne Suominen

Niinhän monet näistä huijareista ovat jo tehneetkin.

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen

Kuten Janne jo tuossa kommentoi, monet näistä huijareista ovat rekisteröityneet ulkomaille. Eikä vain yrityksiä huijaavat vaan myös tavallisia kuluttajia kaiken maailman "ilmaisilla kokeilupaketeilla" huijaavat.

Eikös Pekka siellä ulkomailla muka ole tällaisia huijareita?
Luulisin, että parhaimmat ideat, niin hyvässä kuin pahassa, tulevat Suomeen ulkomailta.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Kaikenlaisia hakemistopalvelujen, palveluluetteloiden jne. tyrkyttäjiä tuntuu riittävän.

Puhelin soi näitten asioitten tiimoilta 2-3 kertaa viikossa. Siihen päälle vielä muut kerjäläiset ja kauppiaat niin puhelinaikaa pelkästään näihin uhrautuu helposti 50-150 tuntia vuodessa.

Välillä tulee pelkkiä laskuja tai tilausvahvistuksia ilman mitään perusteita.

Jokaiseen puheluun on kuitenkin vastattava, etukäteen ei voi tietää onko langan päässä mahdollisesti potentiaalinen asiakas.

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen

Olen kokenut samanlaisia ongelmia. Erityisesti kun ei aina tiedä, onko soittaja potentiaalinen asiakas. Olisi hyvä, jos yrityksillekin voisi tehdä telemarkkinointikieltolistan, joka on yksityisillä käytössä.

Käyttäjän TimoTarus kuva
Timo Tarus

Erään tuoreen yrittäjän puhelin pirisi, kaupattiin internet-mainosta.

Yrittäjä tuumi voisihan sitä kokeilla. Seuraavana päivänä soitti samasta postilokerofirmasta toinen "kauppias". Kokematon yrittäjä oletti, että kyseessä on sama tuote, mistä jo oli puhe.

Yrittäjä sai kaksi laskua.

Hän yritti soittaa kaukana Itä-Suomessa sijaitsevaan firmaan, numero ei vastannut.

Yrittäjä soitti asiasta kuluttaja-asiamiehelle ja ihmetteli kun ei edes tilausvahvistusta tullut.

Kuluttaja-asiamies totesi, että jos yrittäjä olisi ollut yksityishenkilö, niin ilman muuta laskut olisi voinut unohtaa, mutta koska kyseessä oli yritys, niin silloin se on sana-sanaa vastaan. Asiaa voi toki lähteä käräjöimään, mutta saattaa tulla huomattavasti kalliimmaksi kuin vain antaa rahansa.

Toinen tapaus on auton vakuutukset. Yksityishenkilöltä ja ilmeisesti jopa perheenjäseneltä voi siirrellä bonukset firmalle, mutta jos lopetat, niin yritäpä saada bonukset vakuutusyhtiöltä takaisin, ei onnistu!

Kolmas epäkohta, on firman ennakkoverot. Jos edellinen vuosi on hyvä, niin arvioidaan että "mies ja pakettiauto" tienaa niin maan perusteellisesti ja sitten kun tuleekin arvioista huolimatta hiljaista, niin sepä ei niin vaan onnistukaan muutella arvioverotusta.

Sitten kun ei ole mistä maksaa kun ei ole tulojakaan, niin pääsee nopeasti velkakierteeseen, vaikka monella olisi kyse vain 1-2 kuukaudesta kun helpotusta tarvitsisivat.

On aivan turha kenenkään vakuutella, saahan sen takaisin jos on maksanut liikaa...niin niin, sitten kun joskus mahdollisesti saa niin ollaankin jo melko syvällä, mites sitä ennen kun pitää tyhjästä muutama tonni löytyä?

Arhinmäeltä toimittaja kerran tivasi, onko oikein, että yrittäjillä ei ole oikeutta edes perusturvaan. Arhinmäki myönsi, ettei ole oikein, mutta mitään ei asialle ole kukaan toistaiseksi tehnyt!

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen

Vähän samaan kategoriaan verottajan kanssa toimimiseen kuuluvat luottotappiot. Joudut maksamaan ALV:t aina ajoissa, vaikka et vielä olisikaan saanut rahoja asiakkaalta. Jos asiakas tekee esim. tahattomasti tai tahallaan konkurssin, et niitä rahoja tule tn. ikinä saamaankaan. Mutta ALV:t on tästä summasta kyllä maksettu, omasta pussista.

Tilitoimisto sanoi yhdessä tällaisessa tapauksessa, että jos on suuri summa luottotappiosta maksettua ALV:ia, sen takaisin hakeminen yhdellä kertaa verottajalta on todella vaikeaa. Eli yritys joutuu pahimmassa tapauksessa odottelemaan useita kuukausia, että saa ylimääräisenä maksetun ALV:n takaisin. Tästä voi tulla pahimmassa tapauksessa isokin kassakriisi.

Kaikkein "huvittavin" juttu Suomen verottajan kanssa on se, että verottajalla on oikeus arvioverotukseen. Esim eräällä tuttavalla oli Helsingin keskustassa parturi-kampaamo, muttei voinut sairauden takia pitää auki kuin viitenä päivää viikossa, ei siis lainkaan lauantaisin. Verottaja katselee muita samalla alueella toimivia parturi-kampaamoja, ja jos yrityksesi ilmoitetut tulot jäävät jälkeen alueen keskiarvosta, voit saada yllättävän "lottovoiton".

Voit tehdä valituksen asiasta, mutta jos asiaan ei ole tullut oikaisupäätöstä eräpäivään mennessä, joudut maksamaan vaaditun summan alkuperäisen maksuvaatimuksen mukaan. Käsittääkseni esim Ruotsissa valituksen tekeminen pysäyttää prosessin eikä summaa tarvitse maksaa ennen kuin valituspäätös on käsitelty.

Eli kyllä Suomessa yrittäjä on monessa suhteessa lainsuojaton, sitä alinta kastia, jolla on kaikkein vähiten oikeuksia, mutta paljon enemmän velvollisuuksia kuin esim. tavallisella palkansaajalla.

Käyttäjän TimoTarus kuva
Timo Tarus

Vinkki uusille yrittäjille:

Toiminimellä ei pidä myydä kuin pelkkä työsuoritus (max 4999 e / kk)

Osakeyhtiön voi lopettaa fiksusti ilman henkilökohtaista harmia ja ottaa ns. "pöytälaatikosta" uusi.

Lopettamista ei kannata vitkutella. Urakoilla ei verovelkoja maksella.

Käyttäjän TimoTarus kuva
Timo Tarus

Muistutan vielä, että PK-yritykset ovat 10 vuodessa synnyttäneet about 100 000 uutta työpaikkaa!

Työpaikat ei kiinnosta?

Käyttäjän JariVuorijoki kuva
Jari Vuorijoki

Ne tyrkyttäjät ovat toisia yrittäjiä. Osa niistä on rehellisiä, osa ei.

Puhelimessa on se punainen luuri, mitä painaa, kun puhelu alkaa standardifraasilla.

Virheellisistä laskuista voi reklamoida sähköpostitse tai kirjeitse ja kannattaakin. Täysin perättömiin nyt ei välttämättä tarvitse reagoida lainkaan elleivät laita perintään.

Juu ja totta helvetissä yrittäjille kuuluu olla kateellinen. Mehän ollaan kaikki ihan täysiä riistoporvareita ja revitään kaikkia irti toisten selkänahasta. ;) Näkis vaan. Hyviä työntekijöitä on vaikea lyötää ja muutkin ovat samoista henkilöistä kiinnostuneita.

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen

Merkillisintä tässä ko tapauksessa on se, että tämä sama firma saa jatkaa toimintaansa entiseen malliin, vaikka siltä oli jo yksi puhelinnumero suljettu. Kuluttajilla on sentään kuluttajasuojaviranomaiset apunaan.

Tässä maassa on kuitenkin niin paljon yrityksiä ja yrittäjiä, että jos 100 niistä soittaa tähän numeroon kuukaudessa, on se kuitenkin 2 500€ tulot ilman merkittävää työpanosta. Nyt kun asia on mennyt Suomen Yrittäjille asti, puhutaan varmaan tuhansista yrityksistä.

Käyttäjän KalleSalo kuva
Kalle Salo

Tästä täytyy täälläkin mainita, eli tämä markkinointikonsepti ei rajoitu vain yrittäjille tarjottuihin palveluihin ja tuottteisiin. Olen itsekin saanut kaikenmoista tarjousta käytännösä heti sen jälkeen ja siitä lähtien kun ekaa kertaa rekisteröin toiminimen puoliharrasteyrittämistä varten. On ilmeistä että nämä paskakauppiaat saavat jostain rekisteristä yhteystietoja käyttöönsä tätä toimintaa varten.

Enivei, nykyään myydään niin yrittäjille näkyvyyspalveluja ja mainoskyniä kuin siviileille kalsareita ja lehtiä tällä kaavalla, että lähetetään joku näyte/kokeiluerä. Puhelimessa saatetaan sanoa, siis aina ei sanota, että homma pitää erikseen perua esim. viikon kuluessa ettei tule jatkoa. Koska tätä ei aina sanota, pitää nykyään joka ainoalta puhelinmyyjältä, aiVAN sama mitä myy, niin yrittäjien kuin siviilienkin kysyä että pitääkö perua erikseen.

Nyt sitten, jos vastaus on että pitää, toimitaan tästä syystä näin. Markkinatalous, sen jämät mitä meilläkin siitä on, tarkoittaa sitä, että kuluttaja vaikuttaa tekemillään valinnoilla. Tässä asiayhteydessä tulee nyt kaikkien vaikuttaa sillä tavoin, että kieltäydytte käymästä kauppaa periaatteesta jokaisen sellaisen myyjän kanssa, joka yrittää teille myydä aivan mitä tahansa, haluttavaa tai ei-haluttavaa tavaraa tai palvelua, tällä metodilla. Aivan sama vaikka teille kaupattaisiin kultaharkkoa eurolla, ette osta, jos pitää erikseen perua. Mielellään selitätte myös myyjälle syyksi tämän mitä minä selitän tässä.

Vielä lisätoimenpiteenä kannatta ladata puhelimeensa, jos on nykyaikainen, joku puhelut nauhoittava sovellus. Tässä yksi toimiva ja itse käyttämäni andorid laitteisiin:

https://play.google.com/store/apps/details?id=andr...

Sen voi siis android käyttäjä ladata menemällä sovellukseen google play, ja etsimällä tuola nimikkeellä. Sovellus toimii taustalla vaatimatta mitään huomiota, ja tallentaa kaikki tulevat ja lähtevät puhelut. Sitten kun puhelinmyyjä sanoo teille että nauhoittavat puhelun, voitte sanoa takaisin että niin muuten minäkin. Se voi riittää eroon pääsemiseksi. Tulee huomata että puhelujen nauhoittaminen siitä ilmoittamatta toiselle osapuolelle on salakuuntelua ja rikos, josta jää kiinni viimeistään mikäli yrittää käyttää väärin näitä tallenteitaan. Joku oikeusoppinut voisi varmistaa voiko 'salatallennettua' puhelua käyttää oikeudessa todisteena, vaikka se olisi täysin rehellinen muilta osin. Lakimme kun on mikä on, täysi paska.

Asiaanliittyvät sähköpostit pitää myös muistaa tallettaa niin ettei tule poistaneeksi.

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen

Kun julkisuudessa on esitetty lukuja, kuinka paljon esim. korruptio maksaa EU:ssa (yli 120 mrd euroa vuodessa), niin voisin melkein väittää, että tällainen huijarimyynti aiheuttaa vähintään saman verran kustannuksia. Eli rahaa siirtyy satoja miljardeja vuodessa rehellisiltä yrityksiltä/kuluttajilta näille huijareille, ilman asiallista vastiketta rahoille.

Jokaisen, sekä yritysten että kuluttajien, on siis syytä olla varuillaan erityisesti näiden puhelinmyyjien kanssa. Kuluttajilla vaan on enemmän suojaa näitä huijareita vastaan.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Minulla on yrityskäytössä prepaid liittymä. Karsii tehokkaasti turhat myyjät.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

En nyt vielä ymmärtänyt(toivottavasti joku opastaa)miten tämä blogi liittyy tähän yleiseen itkemiseen:

"Tässä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka käytännössä tässä maassa yrittäjien oikeudet ovat minimaaliset, mutta velvollisuudet maksimaaliset. Kukaan ei tunnu osaavan pitää yrittäjien puolta, kaikki vaan haluavat oman osansa yrittäjien rahoista."

Jos yritykset keskenään häärää jotakin tai toinen yritys keksii laittamattoman tavan repiä rahaa toiselta yrittäjältä niin mitä..tahtooko yrittäjät nyt sitten valtaa kaataa se rahaa repivä yrittäjä ? Antakaa nyt sen markkinatalouden toimia :)

Käyttäjän TimoTarus kuva
Timo Tarus

Aika vaativaa logiikkaahan tällainen vaatii, mutta otetaanpa esimerkillä, josko se aukenisi:

On yrityksiä ja "yrityksiä"

Niissä toimii yrittäjiä ja "yrittäjiä", jotka tekevät joko työtä tai "työtä"

Esim. yritys mies plus pakettiauto tekee TYÖTÄ

Postilokero mainosfirma on "yritys" jossa tehdään ns. "työtä"

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Tarkennetaanko..mitä tuo logiikka puree tähän:

"Tässä taas hyvä esimerkki siitä, kuinka käytännössä tässä maassa yrittäjien oikeudet ovat minimaaliset, mutta velvollisuudet maksimaaliset."

Kummallakin yrityksillä on velvollisuudet ja oikeudet. Mitä yhteiskunnan nyt pitäisi tehdä yrittäjien hyväksi..kieltää toiset yritykset? Arvaappa millainen melu siitä nousisi..

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen

Markkinataloudessakin on lakinsa, joita pitää noudattaa. Jos yritys lähettää valelaskuja toisille yrityksille, on kyseessä petos. Se on rikos tässä maassa.

Kyllä sinä kuluttajana ja työntekijänä tulet loppu peleissä itsekin maksaneeksi näistä huijauksista, vaikka ne olisivatkin aluksi vain yritysten välisiä transaktiota. Jos tällainen huijausbusiness tuottaa jollekin ulkomaille rekisteröityneelle huijariyritykselle miljoonia, on se pois Suomen yritystoiminnasta ja kansantaloudesta: vähemmän rahaa työllistää uusia työntekijöitä, vähemmän verotuloja jne

Eli kyllä se on pitemmän päälle kaikkien suomalaisten etu, että sekä B2B että B2C-markkinat toimivat lakien ja hyvien periaatteiden mukaisesti.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Sanonpa vaan,että tästä maasta häviää niin kovaa tahtia rahaa ulkomaille yrittäjien toimesta,että en jaksa edes kiinnostua..odottelen vain,että muuttavat itsekkin sinne kunhan ovat lypsäneet kaiken pois ensin. Ehkä sitten voidaan rakentaa jotain kestävämpää tilalle. Itse yrittäjiä ei kiinnosta nämä yritykset jotka sinne rahojansa kiikuttaa vaan käyttää hyväkseen niitä omassa bisneksessään..joten se siitä isänmaallisuudesta,että ei siihen ainakaan kannata vedota.

Käyttäjän KariLeinonen1 kuva
Kari Leinonen Vastaus kommenttiin #20

Ja sitten kun ei ole yrittäjiä niin kaikki ovat töissä julkisella sektorilla tai osuustoiminassa?

Toimituksen poiminnat